Radioudsendelse: I en verden uden køn

22.10.2019

Radioudsendelse: I en verden uden køn

Programserien ‘Supertanker‘ på P1 giver et filosofisk perspektiv på emner, som de fleste af os kender fra vores eget liv og store emner som svæver over os allesammen. Det kan være komplekse livsovervejelser, verdenssituationen eller helt almindelige forsøg på at få vores liv til at hænge sammen. I denne udsendelse tages fat på køn og magtstrukturer.

Programbeskrivelsen lyder: Hvis der nu ikke var kvinder og mænd, hvis vi afskaffede køn. Hvordan ville vi og verden så se ud? Hvilke magtstrukturer ville være i spil? Og hvordan ville relationer mellem mennesker udspille sig? Sådan lyder nogle af de spørgsmål, som udstillingen Flux i Aarhus søger svar på. Og det aktiverer naturligvis en masse supertanker om, hvad køn og kønsidentitet er. Om kønskampene i dag – om kønsroller, magtstrukturer, sprog og sociale konstruktioner – måske i virkeligheden bare reproducerer nogle gamle kønsmønstre! Som amerikanske Judith Butler, en af kønsdebattens store tænkere, har været inde på. Supertanker overvejer mulige alternativer.

I udsendelsen medvirker: Julie Rokkjær Birch, museumsdirektør på Kvindemuseet & Tone Frank Dandanell, filosof og underviser på Testrup Højskole. Tilrettelægger og vært: Carsten Ortmann

I udsendelsen refereres til Kvindemuseets særudstilling FLUX – en interaktiv udstilling om dynamisk køn.

Lyt til udsendelsen her >>

Foto: dr.dk