Tak for en fantastisk åbning af FLUX

17.10.2019

Tak for en fantastisk åbning af FLUX

Vores nye udstilling FLUX er åben! Tak til alle, der på dagen trådte ind i vores tankeeksperiment, hvor kønnet er flydende og ændrer sig i mødet mellem mennesker.

Fredag d. 11. oktober åbnede vi ny særudstilling på museets tredje etage. Udstillingen FLUX leger med tanken om, at kønnet er dynamisk – det ændrer sig i forskellige situationer og er ikke kun bundet til biologien. Gennem en blanding af spil og dokumentarfilm skabt af filminstruktør Suvi Andrea Helminen, inviteres publikum med på en rejse ind i en udstilling, hvor kønnene ikke stilles op som modsætninger, men er foranderlige.

Omkring 150 mennesker deltog i åbningen fredag eftermiddag, hvor Kvindemuseets museumsdirektør Julie Rokkjær Birch bød velkommen. Derefter fortalte interaktiv filminstruktør og medkurator Suvi Andrea Helminen om projektet bag og idéen til FLUX. Og til sidst havde vi besøg af Heidi Bank, Formand for Folketingets Ligestillingsudvalg, der åbnede udstillingen officielt. DJ Victor K spillede forhallen op, mens de mange gæster nød forfriskninger i museets café og gik på opdagelse i den nyåbnede udstilling.

Projektet udgør tredje del af en programsatsning på Kvindemuseet i 2019 med fokus på 1: mænd, 2: kvinder og 3: queers. FLUX kan opleves t.o.m. 26. januar 2020.