Kvindemuseet – HJEMMESKOLE

30.03.2020

Kvindemuseet – HJEMMESKOLE

Er du lærer eller forælder? Og mangler du inspiration til hjemmeundervisningen? Selvom Kvindemuseet er lukket ned, kan man godt dykke ned i kulturhistorien via vores undervisningsplatform. Her finder du materialer, der kan inspirere.

ER DU KØN?
Danskmaterialet ER DU KØN?, henvender sig til 8. – 10. klasse og handler om køn i sprog og i reklamer. For hvorfor taler vi om ”12-tals piger”, ”tabermænd” og ”fuckbois”? Hvad vil det sige ”at mande sig op”, og kan en kvinde også ”have nosser” eller være ”en vatpik”? Hvilke forventninger til køn og kønsroller møder vi i reklamebillederne? Hvorfor benyttes der ofte stereotype mande- og kvinderoller, og hvilken betydning har reklamebillederne for vores forståelse af køn?

I materialet er der både forklarende fagtekster og opgaver, som kan laves alene eller i dialog med forældre, klassekammerater og/eller lærere.

Find materialet her >>

Grundloven rager den mig?
Er du lærer i historie/samfundsfag eller forælder og mangler du inspiration til hjemmeundervisningen?

Kvindemuseet har lavet dette materiale om demokratidebatten og stemmeretten 1849-1915. Dengang kvinder, fattige og tjenestefolk ikke havde stemmeret. Her er spændende fagtekster, historiske kilder og opgaver, som kan bruges som supplement til historie- og samfundsfagsundervisningen derhjemme. Materialet henvender sig til elever i 8.-10. klasse.