MenuLuk

Mit skib er ladet med minder

22. januar 2017 - 23. april 2017


Mit skib er ladet med minder

22. januar 2017 - 23. april 2017

Kvindemuseet i Danmark viser en udstilling om visionen og projektet Life-boats, af billedkunstner Marit Benthe Norheim. Hovedvægten er på de 19 galionsfigurer oven på Mit skib er ladet med minder – symbolske portrætter af nulevende kvinder over 70 år, som har det til fælles, at de kommer fra forskellige kulturer og har forholdt sig til andre kulturer end sine egne.

Life-boats er en sejlende skulpturel installation i beton, og et tredelt portræt af kvinden i forskellige almengyldige stadier og tilstande. De funktionelle eldrevne fartøjer (12m lange) rejser i en kunstnerisk udveksling, med skippere og besætning, i Danmark og på de Europæiske kanaler.
De tre skulpturskibe ligger i udstillingsperioden for anker i Marselisborg Lystbådehavn.

Se udsendelse fra EouroNews om Life-boats projektet og udstillingen på Kvindemuseet

For Kvindemuseet har det ganske særlig betydning, at Marit Benthe Norheim med sin kunst giver stemmer og synlighed til kvinder. Life-boats er et entreprenant kunstnerisk projekt, som forstår og fortolker kvindeligheden på mange planer, og involverer mange elementer – fra den fysiske opbygning af skibene til eksistentielle overvejelser over, hvad kvindelivet omfatter. Marit Benthe Norheim arbejder med involvering på mange planer, arbejder i rum ude og inde, i faste former og bevægelse. Hun kommunikerer, insisterer og åbner op. Hendes kunst inspirerer og vidner om, at man kan arbejde i store formater og med uhåndterlige emner – og kan lykkes med det.

Sejlads med skibe, der er ladet med kvinders univers, hvor kvinder og mænd side om side kan være kaptajner, styrmænd og matroser, kan symbolisere den stadige bevægelighed og forandring, som demokratiet bygger på, og vise respekt for forskellige stemmer, som skal omsættes til fælles pejling og sejlretning, som politiske beslutninger skal ende ud i. Når alle er ’i samme båd’ er diversiteten en styrke. Life-boats synliggør styrken ved, at kvinder er en synlig, ligeværdig part i samfundet og i den politiske dialog. Markeringen af Life-boats i 2017– og specielt de 19 galionsfigurer på ryggen af det aldrende skib og deres historier, fortalt gennem Marit Benthe Norheims skulpturelle symbolske portrætter -vil være en hyldest til en hel generation af kvinder.

Mød frivillige fra sejladsen onsdage og fredage
Mød en skipper, en styrmand eller en gast, som har sejlet med Life Boats, tre skibe, 12 m. lange, 4 m. høje og 1,2 m. under vandoverfladen. De sejlede fra Aalborg, frem og tilbage gennem Limfjorden og ned langs østkysten i månederne juni til oktober for at lægge bådende til i Aarhus.

Hvordan var det at stå til søs i bådene? Hvordan var fællesskabet med de andre på turen? Og hvordan var det at være en levende del af et kunstværk i bevægelse – nemlig Life-boats?

Alle onsdage kl. 16 – 18 og alle fredage kl. 14 – 16 fra onsdag d. 25. januar til fredag den 24. februar vil to, som har været med på sejlturene, tage mod udstillingsgæster og fortælle om deres oplevelser med at sejle Life-boats.

Udvælgelsen og interviewene, er foretaget i samarbejde med sociologiprofessor Ann-Dorte Christensen og journalist Marianne Knudsen.

Se mere om Life-boats fra NRK (29 min. inde i nyhedsudsendelsen)

Uden for museet i årets mørke måneder kan publikum søge ly i Marit Benthe Norheims Campingkvinder, der blev lavet til den Europæiske Kulturhovedstad Stavanger 2008. Fem forskellige kvinder: Flygtningen, Bruden, Maria Bebuderen, Sirenen og Camping Mamma, hver med sit indre rum og med musik af komponist Geir Johnson.

Fernisering søndag d. 22. januar kl. 14 på Kvindemuseet

I forbindelse med åbningen af udstillingen lanceres den engelske udgave af bogen om galionsfigurerne:
A Shipload of Women’s Memories. Narratives across Borders kl. 11 på Kvindemuseet.
Bogen er skrevet af sociologiprofessor Ann-Dorte Christensen, Aalborg Universitet og billedkunstner Marit Benthe Norheim.

Læs mere om bogen Skibet er ladet med minder

Engelsk: A Shipload of Women’s Memories. Narratives across Borders

Museums are awesome because everyone shuts the fuck up