MenuLuk

Håbets tråd – Design og broderi fra Syrien

02. december 2011 - 22. januar 2012


Håbets tråd – Design og broderi fra Syrien

02. december 2011 - 22. januar 2012

Udstilling af Broderede dragter, kjoler, sjaler, tasker og andet tekstilhåndværk fra Syrien på Kvindemuseet i Danmark.

Under titlen Håbets tråd, – design og broderi fra Syrien viser museet beklædning og tekstil fra kvindeværkstedet ANAT, hvor syriske og palæstinensiske kvinders broderier, efter gamle arabiske mønstre og traditioner, indgår i moderne tekstil- og beklædningsdesign.

ANAT er opkaldt efter en krigs- og kærlighedsgudinde i den semitiske mytologi. Kvindeværkstedet ANAT fokuserer på historiske dragter og håndarbejdsteknikker som inspiration til at udvikle nye teknikker, mønstre og designs. Kvindeværkstedet ANAT skaber mulighed for kvindernes økonomiske uafhængighed.
Omkring 600 kvinder fra landområderne i Syrien og flygtningekvinder fra de Palæstinensiske kvarterer i Damaskus er beskæftigede med at levere de farve- og mønsterrige broderier til værkstedet i Damaskus. Her arbejder 20 kvinder med at bruge broderierne i de smukke og eksotiske designs.
Udstillingen i Danmark viser eksempler på værkstedets nutidige broderier og kollektion og viser, hvordan de arabiske broderiteknikker har været brugt i traditionel beklædning.

ANAT – kvindeprojekt en succes
Heike Weber, som bosat i Damaskus, tog initiativ til værkstedsprojektet i 1988. Sammen med sin datter Sulafha Awad er hun ejer og daglig leder af projektet, der udsprang af en fascination af de mellemøstlige håndværkstraditioner og et ønske om at være med til at forbedre de økonomiske vilkår for kvinder i Syrien. Heike Weber er født og opvokset i Tyskland, og har været bosiddende i i Mellemøsten og Syrien i 27 år, datteren Sulafah Awad er født og opvokset i Syrien og er uddannet designer fra Damaskus og er daglig leder af ANAT Marketingscenter.

Projektet har været en stor succes og indbefattede først kvinder fra de palæstinensiske flygtningebydele i Damaskus, men i dag er også kvinder fra de fattige landområder i det nordlige og sydlige Syrien med. Det giver blandt andet mulighed for at benytte flere forskellige broderiteknikker og mønstre i værkstedets arbejde, ligesom kvinderne har mulighed for at blive undervist i broderi, design og markedsføring.

I øjeblikket er projektet ramt af de urolige tilstande i Syrien, der bl.a. også har betydet en drastisk faldende efterspørgsel på broderi og design. Heike Weber og Sulafah Awad kan træffes på Kvindemuseet fra den 28. november – til den 10. december.

Museums are awesome because everyone shuts the fuck up