MenuLuk

Teaterliv

25. februar 2018 - 30. december 2018


Teaterliv

25. februar 2018 - 30. december 2018

Kvinder og kunst på Aarhus Teater gennem 117 år
Fernisering: 25. februar kl. 15
Pressemøde: Torsdag den 22. Februar kl. 13


Mere end tusind kvinder har optrådt på Aarhus Teaters scener gennem de sidste 117 år. Og næsten lige så mange har arbejdet og trukket i trådene bag kulisserne. Enormt mange kvinder har præget teaterarbejdet, og teaterhistorien er også et kulturhistorisk blik på, hvordan kvinders frihedsgrader er vokset og blikket på kvinden har udviklet sig, samt hvordan forholdet mellem kønnene er blevet mere og mere nuanceret – og jævnbyrdigt.

En af de store stjerner var kunstnerdatteren Besse Giersing, der som ung enke kom til Aarhus Teater i 1927 og blændede publikum, giftede sig med byens stjernekapelmester men endte med at tage livet af sig. Navne som Gerda Gilboe og Elin Reimer har henført publikum fra scenen. Celebre gæstestjerner som Betty Nansen, Bodil Ipsen, Marguerite Viby, Lise Ringheim, Helle Virkner, Ghita Nørby og Cecilie Stenspil har gennem tiden optrådt her, Susanne Breuning og Betty Glosted har sunget sig ind i teatergængernes bevidsthed og Mime Fønss, Karen Wegener og Merete Hegner har tegnet store karakterer på scenen på Bispetorv. Derudover har et utal af skuespillere har begyndt deres karriere på Skuespillerskolen ved Aarhus Teater; kvinder som Kirsten Norholt, Ulla Henningsen, Søs Egelind og Ellen Hillingsøe brød således igennem her. Blandt de nyere stjernefrø kan nævnes bl.a. Amalie Dollerup, Lise Baastrup, Fanny Bernth og Ena Spottag.

Udstillingen viser, hvordan forskellige perioder har fremstillet store dramatiske kvindeskikkelser som Hedda Gabler og Maria Stuart – og Frøken Nitouche, som er det mest spillede stykke på Aarhus Teater. Udstillingen fortæller også de hemmelige historier og gør de usynlige synlige. Den tager publikum med om bag kulisserne – ned i rekvisitkælderen, i sufflørkassen, op i garderoberne, i teknikrummet, billetlugen, på direktionsgangen og på skræddersalen. Den vil vise en mangfoldighed af kreative, talentfulde og dramatiske kvinder, der i alle funktioner har præget Aarhus Teater i årene 1900-2018.

Publikum får en enestående mulighed for at komme helt tæt på originale genstande og beklædning, som ikke tidligere har været vist offentligt. Man kan prøve et udvalg af kostumer og selv gå på scenen – fx i suset fra en ældgammel vindmaskine.

Citat om samarbejdet, teaterdirektør på Aarhus Teater, Trine Holm Thomsen:
”En udstilling om kvinder på Aarhus Teater er historien om de utallige væsentlige roller og funktioner, kvinderne altid har haft på byens teater. Det er også fortællingen om en mere end hundredårig kulturhistorisk udvikling. Scenens kunst har altid afspejlet den tid, den er en del af, men desuden afsøgt grænser og peget i nye retninger – også hvad angår kvinder og kvindesyn.
Det er derfor en glæde for Aarhus Teater at arbejde sammen med Kvindemuseet, en af byens andre markante kulturinstitutioner, om at formidle en del af både kunstens, kvindernes og byens historie.”

Citat om samarbejdet, museumsleder på Kvindemuseet, Merete Ipsen:
”Kvinder i skuespilfaget er interessante at følge nærmere historisk: I de ældste teatre stod mænd alene på scenen og spillede også kvinderollerne. Da skuespillerinderne kom med ind på de skrå brædder blev de i starten betragtet som letfærdige, offentlige fruentimmere. De sidste mange år er kvindelige skuespillere imidlertid blevet mødt med beundring og respekt. Samarbejdet med Aarhus Teater giver os en helt særlig mulighed for komme tæt på livet i rampelyset og bag kulisserne. Her udstilles genstande, fotos og arkivalier, der ikke tidligere har været vist offentligt og derigennem fortælles nye og hidtil ufortalte historier om kvindelivet på og bag scenen.”

Yderligere information om udstilling og events:
Teaterarkivar, Aarhus Teater, Marianne Philipsen | marianne.philipsen@aarhusteater.dk
Museumsinspektør, Kvindemuseet: Julie Rokkjær Birch | jrb@kvindemuseet.dk | 25 45 45 23

Udstillingen støttes af Den Faberske Fond og Nykredit

Museums are awesome because everyone shuts the fuck up