MenuLuk

Teaterliv

20.02.2018


Teaterliv

Mere end tusind kvinder har optrådt på Aarhus Teaters scener gennem de sidste 117 år. Og næsten lige så mange har arbejdet og trukket i trådene bag kulisserne. Enormt mange kvinder har præget teaterarbejdet, og teaterhistorien er også et kulturhistorisk blik på, hvordan kvinders frihedsgrader er vokset og blikket på kvinden har udviklet sig, samt hvordan forholdet mellem kønnene er blevet mere og mere nuanceret – og jævnbyrdigt.

En af de store stjerner var kunstnerdatteren Besse Giersing, der som ung enke kom til Aarhus Teater i 1927 og blændede publikum, giftede sig med byens stjernekapelmester men endte med at tage livet af sig. Navne som Gerda Gilboe og Elin Reimer har henført publikum fra scenen. Celebre gæstestjerner som Betty Nansen, Bodil Ipsen, Marguerite Viby, Lise Ringheim, Helle Virkner, Ghita Nørby og Cecilie Stenspil har gennem tiden optrådt her, Susanne Breuning og Betty Glosted har sunget sig ind i teatergængernes bevidsthed og Mime Fønss, Karen Wegener og Merete Hegner har tegnet store karakterer på scenen på Bispetorv. Derudover har et utal af skuespillere har begyndt deres karriere på Skuespillerskolen ved Aarhus Teater; kvinder som Kirsten Norholt, Ulla Henningsen, Søs Egelind og Ellen Hillingsøe brød således igennem her. Blandt de nyere stjernefrø kan nævnes bl.a. Amalie Dollerup, Lise Baastrup, Fanny Bernth og Ena Spottag.

Udstillingen viser, hvordan forskellige perioder har fremstillet store dramatiske kvindeskikkelser som Hedda Gabler og Maria Stuart – og Frøken Nitouche, som er det mest spillede stykke på Aarhus Teater. Udstillingen fortæller også de hemmelige historier og gør de usynlige synlige. Den tager publikum med om bag kulisserne – ned i rekvisitkælderen, i sufflørkassen, op i garderoberne, i teknikrummet, billetlugen, på direktionsgangen og på skræddersalen. Den vil vise en mangfoldighed af kreative, talentfulde og dramatiske kvinder, der i alle funktioner har præget Aarhus Teater i årene 1900-2018. Publikum får en enestående mulighed for at komme helt tæt på originale genstande og beklædning, som ikke tidligere har været vist offentligt. Man kan prøve et udvalg af kostumer og selv gå på scenen – fx i suset fra en ældgammel vindmaskine.

Udstillingen er støttet af Den Faberske Fond og Nykredit

Museums are awesome because everyone shuts the fuck up