SKAL DU CRUISE MED KVINDEMUSEETS MOBILE MUSEUM?

27.02.2019

SKAL DU CRUISE MED KVINDEMUSEETS MOBILE MUSEUM?

Stillingsannonce

Museumsformidler til løbende udvikling og bemanding af pop-up museum
(job med offentligt løntilskud)

Med Kvindemuseets mobile pop-up museum er museumsformidlingen rykket ud i bylivet. Pop-up projektet blev søsat og løbet godt i gang i 2018 – i 2019 ruller vi videre og bygger på erfaringerne.

Kvindemuseet i Danmark sætter fokus på kønskultur og debatterer kønsproblematikker, ligestilling, krop og seksualitet. Museets vision er at skabe nysgerrighed, dialog, refleksion og viden om kønnets betydning; historisk, aktuelt og i fremtiden. Derfor beskæftiger museet sig med kønnenes kulturhistorie i et bredere perspektiv og involverer alle på tværs af køn. Pop-up projektets formål ligger i forlængelse af museets vision.

Med et anderledes skævt museumsformat, giver pop-up museet rum til løbende udvikling og til ’at prøve ting af’. Til den rigtige profil, med en god blanding af kønsfaglig viden, praktisk håndelag og flair for publikumsdialog, vil der være masser plads til medbestemmelse, kreativt udviklings- og afviklingsarbejde – med opgaver, der spænder bredt fra teori til praksis.

Primære opgaver
• Planlægge pop-up kalenderen, have kontakten med samarbejdspartnere
• Udtænke og udforme mini-udstillingsindhold, så pop-up museet forbliver relevant indenfor den kontekst, museet popper op i
• Køre ud med og bemande pop-up museet – formidle museets emneområde og være i dialog med publikum

Kvalifikationer
• Kreativt hoved, med et grundlæggende håndelag til at eksekvere gode idéer (grafisk know how m. kendskab til indesign er en fordel)
• Har kørekort og er tryg ved at køre museumsvognen (scooter)
• Kan som museumsformidler varetage dialog med publikum og repræsentere museet udadtil
• En relevant faglig baggrund – din viden om køn og kulturhistorie bygger du på efterhånden, men det er en fordel med et grundlæggende kendskab til og interesse for vidensfeltet

I løbet af 2019 skal det mobile museum i spil i forbindelse med forskningsprojektet Gender Blender. Her er du med til at udvikle og afvikle.

Andre museumsopgaver
Udover eget arbejdsområde med pop-up museet vil der være diverse løbende fællesopgaver på museet af praktisk og organisatorisk art – fx i forbindelse med arrangementer, ferieaktiviteter, udstillingsåbninger m.m. samt i forbindelse med museets daglige drift.

Ser du det som meningsgivende at spire publikums interesse og bevidsthed til refleksioner over køn gennem byrumsudstillinger og publikumsdialog? Kan du bevare et praktisk logistisk overblik, samtidig med at levere et museumsfagligt nærvær, hvor du møder publikum i kønsdebatten dér, hvor de er? Så er det måske dig, vi har brug for bag rettet.

Stillingen med løntilskud ønskes besat efter påske med start fra tirs. d. 23. april. Det er et krav, at kandidaten er berettiget til 4 måneders løntilskud. Alle arbejdsopgaver vil foregå i et tæt samarbejde med museets ansvarlige for pop-up museet.

Ansøgning og CV sendes til sb@kvindemuseet.dk senest ons. d. 27. marts. Ansættelsessamtaler afholdes i uge 14 og 15.  For yderligere oplysninger – kontakt museumsinspektør Sara Bradley på tlf. 2545 4515.
Print stillingsopslget i PDF.

Vi opfordrer alle uanset alder, køn, religion eller etnisk tilhørsforhold til at søge.