KØN + CORONA – Kvindemuseet indsamler genstande og fortællinger

03.04.2020

KØN + CORONA – Kvindemuseet indsamler genstande og fortællinger

Kære medborgere!

Kvindemuseet har brug for jeres fortællinger for at bevare historien om coronaens kønnede slagside for eftertiden. Læs med her👇

Baggrund

• Den 3. april 2020 kom der opdaterede tal for kønsfordelingen blandt mennesker døde med COVID-19. Blandt de 139 personer, der er døde i Danmark pr. 3. april er der 93 mænd og 42 kvinder, altså lige over dobbelt så mange mænd som kvinder. Forskning viser, at mænd har lavere fokus på håndvask og egen sundhed end kvinder. Hvorfor er det sådan ? Se mere her >>
  • Samtidigt bliver flere yngre kvinder end mænd nu smittede pga. deres overrepræsentation i sundhedssektoren.
  • Under den nuværende lockdown er der sket en voldsom stigning i partnervold begået mod kvinder. Læs mere her >>

Faktum er, at coronakrisen har kønnede slagsider, som vi ikke må være blinde overfor. Køn ER en faktor i vores samfund.

På Kvindemuseet er en af vores vigtigste opgaver at gemme den kønnede kulturhistorie til fremtiden. Og lige nu skriver vi historie. Vi vil derfor indsamle historier om køn og corona, så de kan blive bevaret for eftertiden. For vi skal kende vores historie for at kunne skabe en bedre fremtid.

Sådan kan du være med:

• Corona-dagbog med fokus på kønnede problematikker fra din hverdag:
    Send tekst, billeder eller videoer til info@kvindemuseet.dk.
  • Send billeder af genstande, du synes skal gemmes for eftertiden, så vil vi vurdere dem med henblik på optagelse i museets samling.
    Beskriv hvad de har været brugt til, hvor de har været brugt og hvem der har brugt dem.
  • Du kan også frit spørge os på info@kvindemuseet.dk – vi tager gerne en snak

Mange hilsener Kvindemuseet

Tilknyttede objekter fra samlingen