Er du køn? – gratis undervisningsmateriale til danskfaget om køn i sprog og reklamer

10.09.2019

Kvindemuseet har udviklet et nyt danskfagligt forløb om køn, magt og sprog

Hvorfor taler vi om 12-tals piger, tabermænd og fuckbois? Hvad vil det sige ‘at mande sig op’, og kan en kvinde også ‘have nosser’? Betyder det noget, at vi kalder hinanden for luder, homo eller kælling? Og kan vi med sproget skabe og reproducere ideen om ”det rigtige køn”?

På Kvindemuseet har vi udviklet et spritnyt undervisningsmateriale om køn og kønsroller i sprog og reklamer, som gratis kan downloades fra vores hjemmeside. Forløbet Er du køn? er til 8.-10. klasse og kan kombineres med et undervisningsforløb på Kvindemuseet – men kan også fungere uden.

Forløbet ”Er du køn?” giver eleverne en bevidstgørelse om det sprog, vi bruger om køn. I udstillingen ”Køn Redelighed” vil eleverne i genstande, historiske reklamer og fortællinger møde kønnede ord og begreber, som afspejler kønnenes kulturhistorie. Og vi vil sammen tale om, hvordan sprog kan være med til at opretholde og skabe stereotyper om køn, men ogsåvære med til at opløse disse.

Vi håber, I vil tage godt imod det!

Læs mere, hent undervisningsmaterialet og book et forløb her >>