Abrahams Børn på Kvindemuseet

28.03.2018

Abrahams Børn på Kvindemuseet

Lige nu kan I opleve kunst- og dialogprojektet Abrahams børn af kunstneren Jens Galschiøt på Kvindemuseet.

Omdrejningspunktet er skulpturen Fundamentalism, der ser nærmere på religionerne: Jødedommen, Kristendommen og Islam, der alle anerkender Abraham som deres fælles stamfader, så man kan sige, at uenighederne imellem disse religioner er en slags familiestridigheder imellem Abrahams børn.

Ideen med skulpturen er at invitere til dialog om de tre religioner og holde dem op imod hinanden. Skulpturen sætter fokus på, at både Toraen, Biblen og Koranen indeholder så mange ‘lyse’ og smukke udsagn, at man kan opbygge et meget smukt, harmonisk og menneskekærligt samfund ud fra alle tre bøger. Modsat indeholder alle bøgerne også så mange menneskefjendske og totalitære udsagn, at man kan opbygge en totalitær stat ud fra hver eneste bog.

Dialogen kan være med til at nedbryde en masse fordomme. F.eks. kan man, på baggrund af den danske debat, blive forbavset over hvor hård kristendommen er over for kvindekønnet og hvor relativt blid koranen er over for kvinder.

Man kan altså argumentere for, at det ikke er de religiøse skrifter, der er årsagen, men udelukkende hvad side af religionerne de mennesker, der tror på dem, vælger at knytte an til: den ‘mørke’ eller den ‘lyse’ side.

Abrahams Børn-projektet har været under udarbejdelse siden 2009 og havde sin første udstilling i 2013.

Løs mere om Abrahams børn og tag fordoms-religions-quizzen her.