Nyt fra museumsdirektøren: Kunst i det offentlige rum skal bryde hverdagslivet

15.06.2019

Nyt fra museumsdirektøren: Kunst i det offentlige rum skal bryde hverdagslivet

Efter flere rådmænds årelange forsøg på at skrotte skulpturen, er det nu en realitet: Elisabeth Toubros værk ”Torvenes Brøndsløjfe” – bedre kendt som ”Vanddragen” – bliver efter 15 år på Store Torv i Aarhus kørt på depot til oktober.

Den nye plan for Store Torv vil gentænke bylivet med fokus på mere ophold, udeservering og rum til hverdagsliv. Og det er godt. Men planen glemmer det pirrende brud med netop hverdagslivet og omgivelserne – og de oplevelser, tanker og snakke, der kan udspringe herfra. Planen glemmer og fortrænger kunsten. Toubros værk er stedsspecifikt – i sin form og indhold forholder det sig til Domkirkens ornamenter og til torvets proportioner. Det vil slet ikke give mening at sætte værket et andet sted. Og hvis man fjerner ”Vanddragen” pga. byens udvikling, hvilke andre skulpturer står da for skud næste gang?

Læs hele indlægget her >>>