MenuLuk

FOREDRAG: Blasfemi og Billedstorm

01.11.2017 · 19 - 20.30


FOREDRAG: Blasfemi og Billedstorm

Billeder kan provokere, billeder kan udfordre tabuer, billeder kan blive misforstået, billeder kan blive censureret – og billeder kan blive ødelagt. Vi bruger alle billeder. Det har mennesket sådan set altid gjort. Fra de tidligste hulemalerier, til de billeder vi deler på de sociale medier i dag.

I anledning af Aarhus 2017 og Reformationsfejringen 2017 er Kvindemuseet gået sammen med Skovgaard Museet i Viborg og Museet for Religiøs Kunst i Lemvig om at skabe en udstilling med udgangspunkt i reformationens billedstorm, der vil vise, at billedstorm foregår til alle tider og den dag i dag. Udstillingen består af tre dele, som sammen vil anskueliggøre, hvordan tabu og forbud har påvirket den visuelle kultur i Europa siden reformationen i det 16. århundrede og op til i dag.

Denne aften tager Museumsleder på Skovgaard Museet, Anne-Mette Villumsen, os med ind i den blasfemiske billedverden. Hvordan og hvorfor opfattes visse religiøse og politiske billeder som blasfemiske? Værkudvalget på Skovgaard Museets Billedstormudstilling breder sig fra billeder af billedstormen, som fandt sted i kirkerne i Nordeuropa under reformationen til Islamisk Stats ødelæggelser i Mellemøsten. Fra statuer af kongelige og andre notabiliteter, der blev lemlæstede under den franske revolution til væltede statuer af Lenin og Stalin efter Sovjetunionens sammenbrud. Fra nazisternes censur under 2. Verdenskrig af såkaldt ‘degenereret’ kunst til kunstneren Andres Serranos værk Immersion, som blev vandaliseret, fordi det blev betragtet som blasfemisk.

Onsdag d. 1. november kl. 19 i den gamle byrådssal på Kvindemuseet
Pris: 65,- / 50,- for studerende
Bestil din billet på kontakt@kvindemuseet.dk

Billedstorm er en del af et samarbejde mellem Kvindemuseet i Aarhus, Skovgaardmuseet i Viborg og Museet for Religiøs Kunst i Lemvig. Kvindemuseet fokuserer på køn og seksualitet, Skovgaardmuseet har fokus på blasfemi i billedernes verden, mens museet i Lemvig fokuserer på fremmedhed.

Museums are awesome because everyone shuts the fuck up